Botrányt kavart a BKV múlt heten bejelentett járatritkítási terve. A felháborodás teljesen jogos, átfutva a tanulmányt, több kérdésem is felmerült. Sehol nem látok gazdaságilag alátámasztott számításokat, hogy egyes vonalakat miért kell megszűntetni, rövidíteni, átalakítani.
Úgy tűnik a cég feladata, a nullszaldós eredmény elérése bármilyen eszközzel. Egy ilyen méretű döntés előkészítésekor evidensnek, hogy egyes viszonylatban hányan utaznak, és mekkora a költsége az egyes vonalaknak. Gyaníthatóan a BKV funkcionális költségekben (költséghelyekben) gondolkodik, és maximum az üzletági szinteken rendelkezik kimutatásokkal. Így egy vonalról semmilyen információ nincsenek, ami a változás alapja lehetne. Hiányoznak a benchmarkok is. Fix és változó költségek? Egy vonalra jutó költség (Ft/órában vagy Ft/utas) megadva?
Nem hiszem, hogy ez a járatritkítás akkora költségcsökkentést okozna, mint amekkorát elterveznek, a tapasztalatok szerint ezeket a hatásokat mindig túlbecsülik. Egy ekkora járatritkítás járulékos hatása még nagyobb: a városban még nagyobb dugók alakulnak ki, mert a megnövekedett átszállások miatt megéri autóba ülni. Nehéz lesz újra a közösségi közlekedésre visszacsábítani azokat, akik egyszer elhagyták.
A BKV vezérek figyelmébe ajánlanám, hogy egy közlekedési vállalat nem önmagáért van, célja az utasok minél magasabb szintű kiszolgálása adott költségszint mellett: Értéket akkor termelnek, ha ezt el tudják érni, ehhez pedig nem ártani tudni, mik a jó, a semleges és a rossz költségek. Rossz költségek, azok melyek például a párhuzamos folyamatok, a nem ellenőrzött eljárások, a szükségtelen kiadások, beruházások vagy éppen a felduzzasztott back-office miatt merül fel.
És a legújabb hír: Milliárdokat költ a BKV tanácsokra. A helyzet egyre szánalmasabb. Csak egy kérdés: ennyi pénzből ennyire tellett?
Kiderült, semmit nem csináltak, vagyis projektvezetési tanácsokat adnak. Nesze semmi, fogd meg jól. A magyar tanácsadó szakma presztízse ilyen ügyek miatt tovább süllyed. Egyre többet hallom, hogy a tanácsadás csak pénzkivétre jó...