HTML

Menedzsment blog

Egy fehérgalléros munkás figyel, tapasztal és megosztja gondolatait az érdeklődökkel

Friss topikok

  • Fodor Tamás János: @Barabási: Írtam egy könyvet Üzleti folyamatok fő mutatószámai (KPI és más mutatók a gyakorlatban)... (2022.08.22. 20:47) Hogyan mérhető a teljesítmény?
  • Barabási: Nemrég egyik ismerősöm, aki a reklámiparban dolgozik a következő levelet kapta: Tisztelettel üdvöz... (2011.06.06. 20:06) Ezért lettünk közgazdászok?!
  • Barabási: @tiburonazul: Szerintem nem kellene ennyi közgazdász képzését állami pénzből finanszírozni, hanem... (2011.06.05. 15:40) Életképes-e egy menedzserblog?
  • bátortenyerén: Jó a cikk, csak sajnos a lojalitás egyre ritkább állatfajta. Legalábbis én ezt tapasztalom. Az üzl... (2008.11.11. 16:21) Kétséges lojalitás

Linkblog

Járatritkítás és költségnövekedés (Frissítve 02.27)

2008.02.25. 11:02 business4ever

Botrányt kavart a BKV múlt heten bejelentett járatritkítási terve. A felháborodás teljesen jogos, átfutva a tanulmányt, több kérdésem is felmerült. Sehol nem látok gazdaságilag alátámasztott számításokat, hogy egyes vonalakat miért kell megszűntetni, rövidíteni, átalakítani.

Úgy tűnik a cég feladata, a nullszaldós eredmény elérése bármilyen eszközzel. Egy ilyen méretű döntés előkészítésekor evidensnek, hogy egyes viszonylatban hányan utaznak, és mekkora a költsége az egyes vonalaknak. Gyaníthatóan a BKV funkcionális költségekben (költséghelyekben) gondolkodik, és maximum az üzletági szinteken rendelkezik kimutatásokkal. Így egy vonalról semmilyen információ nincsenek, ami a változás alapja lehetne. Hiányoznak a benchmarkok is. Fix és változó költségek? Egy vonalra jutó költség (Ft/órában vagy Ft/utas) megadva?

Nem hiszem, hogy ez a járatritkítás akkora költségcsökkentést okozna, mint amekkorát elterveznek, a tapasztalatok szerint ezeket a hatásokat mindig túlbecsülik. Egy ekkora járatritkítás járulékos hatása még nagyobb: a városban még nagyobb dugók alakulnak ki, mert a megnövekedett átszállások miatt megéri autóba ülni. Nehéz lesz újra a közösségi közlekedésre visszacsábítani azokat, akik egyszer elhagyták.

A BKV vezérek figyelmébe ajánlanám, hogy egy közlekedési vállalat nem önmagáért van, célja az utasok minél magasabb szintű kiszolgálása adott költségszint mellett: Értéket akkor termelnek, ha ezt el tudják érni, ehhez pedig nem ártani tudni, mik a jó, a semleges és a rossz költségek. Rossz költségek, azok melyek például a párhuzamos folyamatok, a nem ellenőrzött eljárások, a szükségtelen kiadások, beruházások vagy éppen a felduzzasztott back-office miatt merül fel.

 

És a legújabb hír: Milliárdokat költ a BKV tanácsokra. A helyzet egyre szánalmasabb. Csak egy kérdés: ennyi pénzből ennyire tellett?

Kiderült, semmit nem csináltak, vagyis projektvezetési tanácsokat adnak. Nesze semmi, fogd meg jól. A magyar tanácsadó szakma presztízse ilyen ügyek miatt tovább süllyed. Egyre többet hallom, hogy a tanácsadás csak pénzkivétre jó...

Szólj hozzá!

Címkék: bkv költség tanácsadó járatritkítás értékteremtés

A bejegyzés trackback címe:

https://menedzsment.blog.hu/api/trackback/id/tr71353513

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása