HTML

Menedzsment blog

Egy fehérgalléros munkás figyel, tapasztal és megosztja gondolatait az érdeklődökkel

Friss topikok

  • Fodor Tamás János: @Barabási: Írtam egy könyvet Üzleti folyamatok fő mutatószámai (KPI és más mutatók a gyakorlatban)... (2022.08.22. 20:47) Hogyan mérhető a teljesítmény?
  • Barabási: Nemrég egyik ismerősöm, aki a reklámiparban dolgozik a következő levelet kapta: Tisztelettel üdvöz... (2011.06.06. 20:06) Ezért lettünk közgazdászok?!
  • Barabási: @tiburonazul: Szerintem nem kellene ennyi közgazdász képzését állami pénzből finanszírozni, hanem... (2011.06.05. 15:40) Életképes-e egy menedzserblog?
  • bátortenyerén: Jó a cikk, csak sajnos a lojalitás egyre ritkább állatfajta. Legalábbis én ezt tapasztalom. Az üzl... (2008.11.11. 16:21) Kétséges lojalitás

Linkblog

Demokrácia a munkahelyen

2008.03.13. 11:42 business4ever

Nincs ódivatúbb dolog, mint a munkahelyi demokrácia – kezdi írását Peter Wilby a Newstateman-ben. A munkahelyi demokráciát a mai napig az ördögtől valónak tekintik a vezetők, máig él az a tévhit, hogy ez csökkenti a tulajdonosi értéket. Miközben, mint választópolgár a dolgozó részt vehet az ország ügyeinek intézésében, addig a munkahelyen kevés a beleszólási lehetőség. A munkahelyen inkább vagyunk bolond és tudatlan gyermekek, akiket irányítani kell.

Sokak szerint elfogadhatatlan, hogy az élet más területein felnőttek vagyunk, addig a munkában nem. Ugyanis a munka nem csak az a hely, ahol dolgozunk, hogy pénz keressünk, hanem ennél jóval több: itt éljük életünk jelentős részét, itt szocializálódunk, alakítja értékfelfogásunkat, fejleszti kreativitásunkat és megtanít kreatívnak és innovatívnak lenni. A munkahely Addig nem válhatunk aktív polgárokká, míg a munkahelyen csenden kell maradnunk – állítja ChrisWard és ZoeWilliams.

Nevetséges, hogy az ember a munkán keresztül meg tudni magát váltani. Viszont a kapitalizmus nagy trükkje: az embereket arra biztatja, hogy azon keresztül határozzák meg magukat, amit fogyasztanak: BMW vagy Volvo, Sparban vásárolnak vagy Tescoban, stb.

Egyes számítások szerint azok a munkahelyek, ahol bevonják az alkalmazottakat a döntésekbe, termelékenyebben működnek az átlagnál. Meglepő, de Európában ott a legmagasabb a termelékenység, ahol a szakszervezetek erősek, például Dániában vagy Svédországban. Miközben Nagy-Britanniában a munkaadók csak formálisan tesznek eleget a törvény előírásainak, ennek ellenére a termelékenység alacsonyabb az említett két országénál.

A munkaadók mindent megtesznek, hogy bebizonyítsák, a munkahelyi demokrácia értelmetlen, csupán pluszköltséget jelentő divathóbort.

A munkahelyek átalakulóban vannak, az elméletek kevésbé követik ezeket a változásokat. A bürokrácia elmélet által jellemzett munkahelyet nevezhetjük réginek, ami a 20 századra volt jellemző:

·           A munkavégzés módját tudományosan kell elemezni, felkutatva annak optimális módját, amelyet a korábbi un. “hüvelykujj” szabályok helyébe kellett lépetni.

·           Folyamatosan ellenőrizni kell a munkásokat, hogy betartják-e a meghatározott elvek és gyakorlatot

·           Külön kell választani a vezető (menedzser) és a munkás feladatát és felelősségét.

·           A munka megosztása és specializált munkakörök kialakítása (A magas szintű munkamegosztás alapozza meg a magas termelékenységet. Ezért a specializációt, és a szabványosítást nemcsak a technológiai, hanem a vezetői munkában érvényre kell juttatni.)

·           A tekintély és a felelősség hierarchiája (Ahhoz, hogy a vezető végrehajthassa a feladatokat, hatalomra van szüksége. Ez biztosítja, hogy a neki beosztottak, megtegyék, amit akar. A hatalom egyaránt alapozódik a szervezeti hierarchiára és a vezető személyes tulajdonságaira.)

·           A fegyelem (A szervezetben mindenkinek tiszteletben kell tartani a szervezet szabályait, és habozás nélkül követni kell az utasításokat.)

·           Az egyéni érdek alávetése a szervezeti érdeknek (Az egyéni érdeket nem lehet a szervezeti érdek elé helyezni, minden embernek a szervezeti célt kell szolgálni.)

·           Ösztönzés és motiváció (A munkateljesítmények kitűzésének, az elbírálásának valamint az elismerésnek “fair-nak” kell lenni.

·           Rend biztosítása (Megfelelő szervezéssel biztosítani kell, hogy az emberek és az eszközök mindig a megfelelő helyen és megfelelőidőben rendelkezésre álljanak.)

·           Méltányosság a munkaerővel szemben. (A vezetőnek törekedni kell arra, hogy jó kapcsolatokat alakítson ki a dolgozókkal.)

·           A lojalitáson alapuló csapatszellem kialakítása. (A szervezetet, a szabályokon és a fegyelmen kívül, a csapatszellem és az összetartozás érzése is összekapcsolja.)

Az előbb felsorolás a Taylor-i tudományos menedzsment és a vezetés emberi kapcsolatok elmélete határozta meg.

A ’80-as években beindult a változás a globalizáció és a társadalmi változások következtében. Míg a régi munkahely statikus volt, és bürokratikus, valamint hierarchikus, addig az új típusú munkahely dinamikus, rugalmas és jóval laposabb, a munka pedig változatosabb, kevésbé körülhatárolt. Az előrelépés az egyéni teljesítményen múlik, sokkal fontosabbá váltak a képességek és készségek.

A menedzsmentnek létezik egyfajta evolúciója, úgy tűnik ez a demokratikus vállalat felé halad annak ellenére, hogy jelenleg a vezetők és tulajdonosok részéről komoly az ellenállás.

Szólj hozzá!

Címkék: hatékonyság demokrácia menedzsment vezetés teljesítmény munkahely termelékenység munkahelyi demokrácia

A bejegyzés trackback címe:

https://menedzsment.blog.hu/api/trackback/id/tr75379135

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása