HTML

Menedzsment blog

Egy fehérgalléros munkás figyel, tapasztal és megosztja gondolatait az érdeklődökkel

Friss topikok

  • Fodor Tamás János: @Barabási: Írtam egy könyvet Üzleti folyamatok fő mutatószámai (KPI és más mutatók a gyakorlatban)... (2022.08.22. 20:47) Hogyan mérhető a teljesítmény?
  • Barabási: Nemrég egyik ismerősöm, aki a reklámiparban dolgozik a következő levelet kapta: Tisztelettel üdvöz... (2011.06.06. 20:06) Ezért lettünk közgazdászok?!
  • Barabási: @tiburonazul: Szerintem nem kellene ennyi közgazdász képzését állami pénzből finanszírozni, hanem... (2011.06.05. 15:40) Életképes-e egy menedzserblog?
  • bátortenyerén: Jó a cikk, csak sajnos a lojalitás egyre ritkább állatfajta. Legalábbis én ezt tapasztalom. Az üzl... (2008.11.11. 16:21) Kétséges lojalitás

Linkblog

Kétséges lojalitás

2008.04.02. 11:42 business4ever

 Kritizálj és légy elkötelezett!

 

Lojalitás, lojalitás, lojalitás! Nap, mint nap halljuk ezt a szót, bár sokaknak rossz emléke lehet ettől, hiszen a Párthoz kellett lojálisnak lenni. Azután itt van az elkötelezettség mint újabb bűvszó, ami a versenyelőny legfontosabb forrása. Ha a kolléga tudja, hogy számítanak rá, akkor jobban és nagyobb örömmel teljesít. Ha elégedett, akkor jobban összpontosít a munkájára, hajlandó többet tenni a cégért.

Az elkötelezettséghez vezető út első lépése az elégedettség. Edwin Locke szerint a munkával való megelégedettség olyan örömteli emocionális állapot, amely abból származik, hogy az egyén úgy látja saját munkakörét, mint amely az általa fontosnak tartott munkaértékeket hordozza … és ezek az értékek az egyén szükségleteivel is egyeznek.

Az elégedettség után a következő lépés az elkötelezettséghez a lojalitás. A lojális dolgozó a cég vezetése mellé áll. Reklámozza a céget házon belül és kívül. Sajátjának érzi a céget és annak vagyonát. A lojális dolgozó örömmel megy dolgozni. Mi kell a lojalitáshoz? – Partnerkapcsolat! Az, hogy a dolgozót valóban emberileg partnerként kezeljük a mindennapi munkában. És ha ezt nem tesszük meg, akkor a nem lojális dolgozó könnyen belső ellenséggé válhat. A következő szint a vállalathoz való pozitív hozzáállás, azaz a dolgozók nemcsak elégedettek, hanem beállítódásuk eredményeképpen szeretnének hozzájárulni a cég sikeréhez.

Most jutottunk el a legmagasabb szinthez, az elkötelezettséghez. Ez annak a törekvésnek a gyakorlati megnyilvánulása, ha a dolgozók elégedettségét tetteik, magatartásuk fejezi ki. Az elkötelezettség erős kötődést jelez a dolgozók részéről. Az elkötelezettség elérhető: tisztességes bánásmóddal, bizalommal, az érdekek figyelembevételével.

Erős összefüggés mutatható ki a vezetői magatartás és a dolgozói elégedettség és elkötelezettség között. Ahol a vállalat-, a cégvezetés fejében nincsen letisztult kép a cég jelenlegi és közel jövőbeni helyzetéről a vezetőre bízott munkatársak, megérzik a vezető bizonytalanságát. Akárcsak a családon belüli elbizonytalanodó szülői viselkedés magával hozz a gyermekek ösztönös provokációját, a kialakult status quo megváltoztatására, a határvonalak átrendezésére, a dolgozók reakciói is nagyba hasonlatosak ehhez a játszmához.

Az emberi alaptermészetből adódóan a bizonytalanságot csak rövid ideig vagyunk képesek elviselni, így a bizonytalankodó, avagy esetleg eleve céltalan, csak a túlélésre játszó vezetői magatartás hamar szárba szökkenti a bizalomhiányt, majd a vezetői tekintély, végül a napi munkabeosztás és feladatkiosztás értelmének megkérdőjelezését. A sor végén a szervezet értékeinek és céljainak teljes megkérdőjelezése áll. Ekkora már szociálpszichológiai értelemben felbomlott a csoport. Az egyetlen összetartó erő a formális munkabeosztás és az érte járó munkabér.

A túlzott lojalitás legalább olyan veszélyeket hordoz, mint annak teljes hiánya. Szükség van kétségre – ami ellentétes a lojalitással –, mert hajtóerőt jelent, kreativitást és a gondolatok szabadságát. A mai menedzsment irányzatok legtöbbje abba a hibába esik, hogy leegyszerűsíti az összetett kérdésekre adott/adandó válaszokat. A legegyszerűbbet és a legolcsóbbat kell választani! Érdekes példa hogy a tekintélyelvű hatalmak hangsúlyozzák az állandóan hűséget és alkalmazkodást. Innen szintén egyenes út vezet a bizalmatlansághoz és a szervezet széteséséhez.

Több kétség egészségesebb szervezetet szül! Hajrá! Ha egyáltalán meg lehet ezt valósítani. És még egy megjegyzés, aki kritizál, az jobban elkötelezett, mint aki mindent elfogad gondolkodás nélkül.

 

2 komment

Címkék: kritika lojalitás menedzsment vezetés kreativitás elégedettség elkötelezettség

A bejegyzés trackback címe:

https://menedzsment.blog.hu/api/trackback/id/tr83407794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Árpi · http://pasztor.freeblog.hu 2008.10.03. 18:24:08

Szuper jól összefoglaltad!

bátortenyerén · http://batortenyeren.blog.hu 2008.11.11. 16:21:25

Jó a cikk, csak sajnos a lojalitás egyre ritkább állatfajta. Legalábbis én ezt tapasztalom. Az üzleti életben is egyre nehezebb megtalálni a lojális partnert. Sajnos
süti beállítások módosítása